torsdag 7 oktober 2010

Jag vill skaka en skolsköterska!

Nu har jag gått och varit småsur, arg och irriterad i flera dar, nu måste det nog ut.
Jag har ett antal döttrar, sisådär 4 styck. Varierande åldrar, som det brukar vara på barn. Det finns ett par stycken som har nästan samma ålder och det är dem det gäller denna gången.

De är i gymnasieåldern och har haft sitt första "hälsosamtal" med skolans sköterska. Bra, tyckte jag. Innan de varit där. Skit, tycker jag nu!

Båda två har i perioder haft lite tendenser till att att äta för lite, motionera för mycket och undvika fett. De tycker helt enkelt att de är för tjocka. BMI på 17 så visst, ni är ju helfeta...

De senaste månaderna har allt varit bra och våra måltider har varit stillsammare och trevligare. Så pass de nu kan vara med ett gäng tonåringar kring bordet. Vi har sluppit tjatet (för det blir tjat) om att äta mer.

Nu kommer de hem från skolsköterskan och är i upplösningstillstånd. OK, lätt överdrift, men upprörda var de. Deras kostvanor var inte alls bra eftersom vi i vårt hushåll dricker standardmjölk. De ska hålla sig till lättmjölk och allra helst vatten, standardmjölk är "överkurs" i deras ålder. Sen måste de motionera mer också...
De hade med sig söta rödgröna diagram som visade om saker var bra eller dåliga. Rött pga mjölken. Vad är detta? I detta upplysningens tidevarv borde väl även skolans ingrodda värld vara upplyst om all skit som finns l lightprodukter o dyl?

Sen var det dags för det psykiska måendet. Frågor om en skilsmässa som skedde 15 år tillbaka i tiden, är det relevant? Efter det har vi haft samma familjekonstellation, förutom att det till kommit ett par småsyskon. Frågan är varför det helt plötsligt är viktigt med detta? Ingen har nånsin ställt frågor till dem om detta innan.

Det jag retar mig mest på vad gäller det är att hon frågade bara den ena tjejen, den som var inne först. Var det inte lika viktigt att förhöra den andra eller anser hon att de tycker lika eftersom de är tvillingar?

Nån som märker att jag är lite sur?


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

5 kommentarer:

  1. Jag fattar inte??? Så länge döttrarna växer är det väl bra med vanlig hederlig mjölk och dom verkar ju inte precis fetlagda!!
    O så allt petande i familjesituationer...varför??? Ibland tror jag dom är lite övernitiska men det gör ju bara att man som förälder och människa känner sig kränkt och som en dålig förälder.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
  2. Ah, de är så fyrkantiga! Tror att de kan följa en mall, låter det som, som passar alla.
    Åt helvete med alla mallar förresten. Man kan bara prata på riktigt med en människa om man inte har i förväg färdiga mallar, baaah.

    Min yngsta går åk 1 på gymnasiet nu och jag är så fruktansvärt trött på skolvärlden och dess fyrkantighet eftersom jag stött på den mycket. Alla ska stöpas i samma form och är det minsta problem, eller till synes problem, så ska de omedelbums "åtgärdas" in i systemet där det alltid ska se bra ut på ytan. Skitsamma om det är bra på ytan bara det ser ut att vara det.

    Som du ser är jag SKOLTRÖTT.

    SvaraRadera
  3. Gafflan, det är så himla inkört på tallriksmodell och lightprodukter så jag kan spy. Undrar när de ska fatta? Nej, man är underviktig vid BMI 17, tror jag...

    Nilla, det förstår jag, att du är skoltrött. Skönt att du slipper den världen ett tag. Kanske för evigt när boken slår försäljningsrekord?

    SvaraRadera
  4. Men nuförtiden är det väl bättre med fetmjölk, fetgrädde och fetsmör än lättare varianter?! Var har den sköterskan varit (på Mars?)

    SvaraRadera
  5. Shamrock, så är det absolut. Åtminstone enligt vår familj :-) Hon sitter väl på sin kammare och läser lektyr från Livsmedelsverket, indoktrineras...

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här och läst vad jag skrivit? Vad kul, gör gärna det!