söndag 31 oktober 2010

Plats för speciella tankar

Mobilsignalen drar mig bort från sömnen. Med sin melodi spelar den mig från natt till dag.
Motvilligt lämnar jag den varma känslan som fanns där, i drömmen.
Jag var tillbaka. Vilade i det som fanns en gång.
På väg till duschen bestämmer jag mig. Jag ska se det som ett tecken.
Drömmen ska bli sann.

När vattenstrålarna sköljer över min kropp suger jag i mig av beslutet.
Det vaknar ett lugn i min själ. Det sprider sig till magen.
Allt är mjukt och rent. Som bomull.
I tankarna är jag redan där. Det är bara tiden som ska införskaffas.
Ett uttag på det konto som jag då och då satt in små summor på.

Länge, länge, har jag väntat. Alltid hittat ursäkter för att det inte går.
Det är slut med det nu. Jag ska försöka.
Den plats som är speciell i mina drömmar, finns den kvar?
Kanske blir det som förr, kanske inte.
Om jag inte testar får jag aldrig veta.

En gång var du bara min. Vi träffades flera gånger i veckan.
Vilket humör jag än var på tog du emot mig med öppna armar.
Du strök min kind med ditt svala gräs, värmde mig i din gröna famn.
Gav mig skydd från den värld jag inte ville ha.
I ditt rum kunde jag bara vara. Jag. Utan krav.

Nu vill jag återskapa känslan. Lugnet. Tankarna.
Vilse i min nuvarande skog vill jag hitta hem.
Jag tror att du kan hjälpa mig. Om du finns kvar.
Om någon har avlägsnat det som var du ska jag sörja det vi hade.
Då sätter jag mig på din grav och minns. Tänker en stund och går vidare.



























Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer:

  1. Vackert och en aning sorgligt. Det blir sällan som förr, ögonblicket är för alltid försvunnet och man är tvungen att skaffa sig ett nytt förhållande till sina speciella platser.

    SvaraRadera
  2. Fint. Du verkar ha garderat dig för besvikelse också. Klokt.

    SvaraRadera
  3. Mjuk, vacker text. Och jag som strax ska gå ut i skogen, blir glad. Tänker att ja, de där platserna som är så självklara finns. Men vi jäktar och glömmer bort. Gå ut du och leta nu, efter den gamla eller en ny!

    Själv hoppas jag hitta några skrivartankar (det är mycket skralt för tillfället) trots alla hoppande barn jag kommer att ha i släptåg ;). Kram!

    SvaraRadera
  4. vacker text hoppas du fann det du sökte oftast så handlar det om våran inställning till det. tror jag

    SvaraRadera
  5. Tyckte om sökandet, det trevande i texten.

    SvaraRadera
  6. Vacker text. Lite vemodig med ett fint språk.

    SvaraRadera
  7. Riktigt fin, gillade verkligen avslutningen!!

    SvaraRadera
  8. vemodigt var rätta ordet. Bra

    Gillar när du bryter av med ett ord bara skickligt :)

    SvaraRadera
  9. Vemodig text som ändå andas hopp.

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här och läst vad jag skrivit? Vad kul, gör gärna det!