lördag 15 januari 2011

Ensam morgon

Sitter med datorn i knät och kaffet bubblande i bryggaren. Påminner mig återigen om att den måste kalkas ur. Precis som jag emellanåt. Snart har det i alla fall bubblat klart och jag kommer att få dagens första svarta kopp. Det finns ingen annan kopp som är godare.

Levande ljus, en brasa som sprakar. Katten smyger runt benen i jakt på en plats att spinnande krypa ihop på. I köket står en ny diskmaskin. Efter veckor av handdiskande ska vår familj åter få njuta av dekedensen som uppstår när man har maskiner till sin hjälp. Fungerande sådana, vill säga.

Min älskade make småsnarkar i vår sköna säng. Det är han värd efter allt han gör för mig och resten av familjen. Jag hade kunnat ligga kvar men valde detta. Min stund, innan alla andra kommer upp och fyller huset med ljud och påtaglig närvaro. Nu finns de i utkanten, spridda i rummen som vi har, och jag är trygg med den tanken. Underbara ungar i varierande storlekar fyller upp. Både huset och livet.

Det finns så mycket som är värt att glädjas över. Stort som smått. Familjen. Ensamma morgonstunder. Förmågan att finnas till. Härliga bloggkompanjoner.

I veckan har jag - tack vare era härliga kommentarer som jag värdesätter högt- bestämt mig för att ta tag i Milla-projektet. Ordentligt.

Lite svårt är det för det finns så mycket jag i henne, på gott och ont. Idag ska jag försöka gå igenom det material jag har samlat ihop hittills. Samla ihop mer konkret för att kunna dela upp. Ett hinder i vägen är nämligen att det blir för mycket, jag vet inte vilken av alla tidsperioder jag ska satsa på. Kanske ska dela upp det på två eller t om tre delar istället?
Åtminstone tänker jag ha den ansatsen så får jag se under resans gång. Struktur är det som måste till nu. Och den uppmuntran man får av er är en stor spark i baken :-)

, , ,

8 kommentarer:

  1. Vilken härlig morgon. Din egna stund. Det glädjer mig att du funnit och lever ett ombonat liv av kärlek med familj. Lyckoönskar dig å Millas vägnar. Ett stort steg har tagits idag :)

    SvaraRadera
  2. Om du sorterar Milla kronologiskt så kanske du känner vilka tidsperioder du ska satsa på?

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du tänker ta tag i det. stressa inte fram något, låt det bara växa av sig själv så går det säkert bra.

    SvaraRadera
  4. Lycka till! Håller med om att första koppen på morgonen är bäst.

    SvaraRadera
  5. Du ska veta hur man kan sakna en sån där b r a s a nuförti'n. Fint beskrivet.

    SvaraRadera
  6. Härlig morgon. Härliga tankar. Härlig ansats.

    SvaraRadera
  7. Lycka till!
    Bara man tar sig tiden så växer det fram. Ens skrivprojekt, alltså.

    SvaraRadera
  8. Tack allihop! Ni har kloka tankar och råd som jag tar till mig. Igår började jag sorteringen och skrev faktiskt lite också :-)

    SvaraRadera

Vill du lämna ett bevis på att du varit här och läst vad jag skrivit? Vad kul, gör gärna det!